Ha azt kérdezzük mi a sakk? Legtöbbször ezeket a válaszokat kaphatjuk: játék, sport, verseny, szabadidő hasznos eltöltése…

Mi, az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskolában 3 éve erre a kérdésre már azt is válaszoljuk, hogy a sakk az egy jó módszer arra, hogy diákjaink okosabbak, kreatívabbak legyenek és még jobban szeressenek iskolába járni, szeressenek tanulni. Polgár Judit Sakkpalota programját már intézményünk 6 pedagógusa megismerte és tanítja általa a gyerekeket. Ám nem csak sakkozni tanulnak meg a gyerekek, hanem ennél sokkal többet! A jól felépített, gyermekcentrikus oktatási program komplex módon öleli fel az alsó tagozatos tantárgyakat, és sok-sok játékkal fűszerezve teremt élvezetes órákat a kicsi gyerekek számára. Igazi készség/képességfejlesztés rejlik benne, s így minden gyermek fejlődik a játék közben.

Magyar és külföldi pedagógusok számára már eddig is tartottunk több bemutató foglalkozást. 2015. november 30-án ismét megtelt az iskola sok-sok érdeklődő pedagógussal, óvónénivel. Az 1.a és az 1.c osztályosok mutatták meg, hogy mennyi mindent tanultak meg az iskola első 3 hónapja alatt a sakk segítségével. A sakkbábok a Sakkpalotában élnek, mindnek neve van, egyenként szeretik őket a gyerekek. Az 1.c osztályosok a kedvenc játékaikból válogatták össze a bemutató anyagát. Mozgásos, kézügyességfejlesztő,számolós és betűkhöz kapcsolódó, interaktív táblás izgalmas feladatokat oldottak meg a gyerekek. Az 1.a osztályosok pedig igazi Sakkpalotás órát tartottak- a sakkadást tanulták meg az órán.

A 2.a és 3.a osztályosok énekszóval hívták a vendégeket a program folytatására.A szakmai program előadásokkal folytatódott: először Őryné Gombás Csilla-tanító/tananyagfejlesztő tartott előadást, aki a Polgár Judit Sakk Alapítványt képviselte Orosházán. Ezt követően 3 alsós tanító tartott ötletbörzét: bemutatták, hogy a napi gyakorlatban hogyan alkalmazzák a játékokat, eszközöket, hogyan fejlesztik a gyerekeket játék közben?

A sakk az élet játéka, hiszen minden lépésünknek következménye van - ezt a gondolatot már az elsősök is maguk fogalmazzák meg. Azt szeretnénk, ha okos, kreatívan gondolkodó felnőttek lennének majd a mai kisdiákokból, s hisszük, hogy ez a módszer is hozzájárul ehhez.

Szakmai programunk célja a tudásmegosztás volt. Fontosnak tartjuk, hogy a jól bevált módszereket minél többen megismerjék. Reméljük, hogy programunk újabb kollégákban ébresztett kedvet ahhoz, hogy megismerjék a tehetségfejlesztő sakk-módszert és alkalmazzák azt napi gyakorlatukban!